Pieniä vinkkejä turvotuksen vähentämiseen

Kaikki varmaan tietävät tunteen, kun aamulla herää vatsa litteänä ja olo on huikea, mutta päivän aikana se pääsee muuttumaan. Välillä sitä haluaa olla kuitenkin vatsa litteänä jotakin varten ja ei ole varaa sillaiseen kunnon turboturvotukseen 😀 Tai sitten muuten vaan huomaa, että omassa ruokavaliossa on jokin mikä turvottaa. Kuitenkin pieni turvotus on normaalia, se on merkki siitä, että kroppasi sulattelee ruokaa.Ei ole normaalia olla aina ihan vatsa litteänä 😀 Tässä postauksessa siis vähän pikkuvinkkejä turvotuksen vähentämiseen:

Jos huomaat jonkun tietyn ruoka-aineen jälkeen paljon turvotusta, saattaa olla että et siedä kyseistä ruoka-ainetta kovin hyvin. Yksinkertaisesti poistamalla/vähentämällä sen käyttöä vähennät turvotusta. Kannattaa siis tarkkailla aina miten kroppa reagoi mihinkin, koska olemme kaikki yksilöllisiä. Esimerkiksi laktoosi-intoleranssin omavaa ihminen mielellään välttää laktoosia sisältäviä tuotteita.

Prosessoidut ja erityisesti rasvaiset ruuat aiheuttavat turvotusta (esimerkiksi friteeratut ruuat), koska ne ovat aineenvaihdunnalle raskaita. Niitä kannattaa muutenkin vähentää (ei sovi osaksi ihan jokapäiväistä ruokavaliota) epäterveellisyytensä vuoksi.  Pelkkä epäterveellinen ruoka ei ole syy turvotukseen. Myös monet kuitupitoiset ruuat, erityisesti pavut ja osa kasviksista (esim. parsakaali) turvottavat. Itse vältän näitä vain silloin, kun haluan olla hyvässä vatsatimmikunnossa. Näinä päivinä syön muita vihanneksia, jotka eivät turvota (esim. kurkku, tomaatti, kesäkurpitsa). Kuitenkin turvotus voi johtua myös ummetuksesta, joten siinä tapauksessa kuidun lisääminen on hyvä asia. Kuituja lisäessä on myös hyvä muistaa juoda tarpeeksi vettä. Veden juonti kannattaa muutenkin muistaa, jotta kropan nesteet pääsevät kiertämään.

Usein isot annokset turvottavat, joten kannattaa kokeilla syödä pienempiä annoksia tiheämpään tahtiin. Näin maha ei pääse paisumaan isoksi. Myös turvotusta aiheuttaa liian pitkät aikavälit ruokailujen välissä. Syömistä ei siis kannata välttää turvotuksen välttämiseksi, vaikka aamulla näyttääkin hyvältä!

Itselläni ainakin monet makeutusaineet aiheuttavat tosi paljon turvotusta, joten näitä välttelen erityisesti turvotusta vähentäessä. Makeutusaineet on hankala sulattaa aineenvaihdunnassa. Kannattaa siis kiinnittää huomiota tuoteselostuksiin ja katsoa löytyykö makeutusaineita. Myös monet hiilihappopitoiset juomat turvottavat kuplien vuoksi. Jatkuvan purkan jauhaaminen myös aiheuttaa turvotusta, koska ilmaa joutuu maiskuttaessa jatkuvasti vatsaan.

picsart_09-23-09-25-05

Turvotusta saattaa lisätä myös suola, koska se sitoo vettä. Kannattaa siis tällöin vähentää suolan käyttöä ja lisätä kaliumpitoisia ruoka-aineita ruokavalioon (esim. banaani, tomaatti ,parsa, peruna).

Turvotusta voi vähentää kunnon hikijumpalla, jolloin nesteet pääsevät kiertämään ja aineenvaihdunta saa potkua. Urheileminen on myös hyvä keino purkaa stressiä, joka saattaa olla osasyynä turvotukseen. Saunassa hikoilu vähentää nesteturvotusta. Itselläni vihreänteen juonti tai kahvi auttaa vatsan vaivoihin ja vihreätee-kapselit kiihdyttävät aineenvaihduntaa kätevästi.

Siinä kaikki tällä kertaa, toivottavasti saatte jotakin tästä napattua 😀

-Isabella

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen