Pahamaineisten ruokien yllättävät terveyshyödyt

Elämme maailmassa, jossa asioita helposti luokitellaan joko pahaksi tai hyväksi. Tähän postaukseen olenkin koonnut huonon maineen saaneita ruoka-aineita, joilla on terveellisiä ominaisuuksia. Hyvä sääntö on, että kaikkea voi nauttia kohtuudella eikä liian yksipuolinen ruokavalio ole hyväksi.

Snapchat-546930702462129734

Kahvi

Kahvin huonot puolet liitetään usein kofeiiniin, jonka liiallinen nauttiminen aiheuttaa mm. unettomuutta. Kohtuudella nautittuna kuitenkin kahvi auttaa heräämään aamulla ja nopeuttaa aineenvaihduntaa. Kahvi voi myös alentaa tyypin 2 diabeteksen riskiä, mielialojen vaihtelua ja päänsärkyjä. Se sisältää flavonoideja, jotka toimivat antioksidentteina ja vaikuttavat myönteisesti ikääntymisen haittalisiin vaikutuksiin.  Kahvi on vähäkalorinen energiaa antava juoma. Jos tykkäät lisätä maitoa tai sokeria joukkoon, kannattaa tarkkailla niiden määriä. Pyri kuitenkin nauttimaan maksimissaan 3 kuppia kahvia päivässä.

DSC_0845 (2)

Kookosöljy

Kookosöljy on saanut huonoa mainetta suuren tyydyttyneen rasvamääränsä vuoksi. Uusien tutkimusten mukaan tyydyttyneet rasvat eivät vaikuta sydäntauteihin. Kookosöljyn on sen sijaan todettu suojelevan sydän- ja verisuonitaudeilta nostamalla hyvää kolesterolia. Ongelma on prosessoiduissa rasvoissa. Kannattaa siis rasvoja valittaessa kiinnittää huomiota niiden laatuun ja luonnollisuuteen. Kookosöljy sisältää Lauriini happoa, joka tappaa haitallista bakteeria ja sienikasvustoa. Se sopii mainiosti ruuanlaittoon, sillä ei muutu haitalliseksi kuumentaessa ja jättää hyvän maun. Kookosöljy on varsin monipuolinen öljy, jonka muita käyttötapoja voit lukea tästä.

DSC_0009DSC_0160

Maapähkinävoi

Maapähkinävoi on herkku, joka on paheksuttu suuren kalorimääränsä vuoksi (1 ruokalusikallinen n.100 kcal). Kohtuudella nautittuna se kuitenkin saattaa hillitä nälkää ja auttaa painon kontrolloinnissa. Maapähkinän proteiinit ja kuitu pitävät kylläisenä pidempään. Kannattaa valita luonnollinen maapähkinävoi, jossa ei ole lisättyä sokeria. Itse olen huomannut aamupuroon pitävän kauemmin kylläisenä, kun maapähkinävoi on päässyt joukkoon. Lisäksi maapähkinävoi sisältää pehmeitä rasvoja, jotka ovat tärkeitä erilaisten hormonien ja vitamiinien tuotannossa (esimerkiksi testosteroni, joka on tärkeä lihaskasvulle). Auttavat myös laskemaan kolesterolia, ehkäisevät sydänsairauksia ja laskevat verenpainetta. Maapähkinävoi sisältää B- ja E-vitamiinia sekä folaattia, joka tukee aivojen kehitystä.

Sen lisäksi, että maapähkinävoi on taivaallista (ainakin mun mielestä 😀 ), se on monipuolinen. Sitä voi laittaa puuroon, pannareihin, smoothieen, kastikkeessa, leivän päälle, pannareihin tai nauttia vaikka bataatin kera. Se toimii myös mainiona dippinä hedelmien ja joidenkin kasviksien kanssa.

DSC_0588

Tumma suklaa

Suklaa on myös korkea kaloripitoisuuden omaava herkku. Sitä kannattaa myös nauttia kohtuudella ja etsiä mahdollisimman suurta kaakao-osuutta sisältävää suklaata (enemmän antioksidantteja, vähemmän sokeria). Raakasuklaa on hyvä vaihtoehto (raaka-aineet suoraan luonnosta eikä turhia lisäaineita). Raakasuklaata valmistettaessa sitä ei kuumenneta, joten raaka-aineiden mineraalit eivät häviä. Suklaan antioksidantit taistelevat vapaita radikaaleja (vapaat radikaalit ovat epävakaita happimolekyylejä, joiden uskotaan olevan vastuussa joistakin sairauksista ja ikääntymisestä), kohottaa hyvää kolesterolia ja parantaa mielialaa.

DSC_0188

Kananmunat

Kananmunan keltuaisia moni kauhistelee suuren kolesterolimäärän vuoksi. On kuitenkin tutkittu, että kananmunan kolesteroli ei vaikuta ihmisen kolesteroliin. Sen sijaan se nostaa hyviä kolesterolitasoja. Kananmunan keltuainen sisältää D-vitamiinia, E-vitamiinia, fosforia sekä proteiinia. Ei kannata siis jättää keltuaisia pois!

DSC_0614

Perunat

Perunoita pidetään usein epäterveellisinä sen huonojen valmistustapojen vuoksi (ranskalaiset, lisätty voi) tai, koska pelätään hiilihydraatteja. Perunat ovat kuitenkin  varsin edullinen, vähäkalorinen ja hyvin täyttävä hiilihydraatin lähde. Perunoista saa kaliumia, rautaa ja fosforia. Siitä saa myös paljon C-vitamiinia.

popcorn

Popparit

Kun poppareihin ei lisätä turhaa rasvaa ja suolaa, ne ovat paljon parempi snäkkivaihtoehto leffoihin sipsien sijaan. Poppareissa on vähän kaloreita ja paljon kuituja. Täysjyvät alentavat diabetesriskiä ja laskevat huonoa kolesterolia. Muista ideoita leffoihin evääksi löydät täältä.

1467020969808

Pakastevihannekset

Pakastevihannekset ovat hyvä pelastus kiireelliselle ihmiselle, jolla ei ole aikaa tuoreiden vihannesten pilkkomiseen ja keittämiseen. Pakastevihannesten mineraalit ovat vielä tallella, koska ne on pakastettu pian poimimisen jälkeen. Ne saattavat olla jopa ravintorikkaampia kuin tuoreet kaupasta ostetut (tuoreet vihannekset menettävät ravinteitaan joka päivä, kun niitä ei syödä). Pakastevihannekset ovat myös hyvä vaihtoehto talvelle, kun vihannekset eivät ole niin tuoreita tai kalliimpia. Säilykkeitä ja mikroaterioita kannattaa kuitenkin välttää, sillä niissä ravintoaineita on vähemmän ja sisältävät säilöntäaineita.

 

Iloista iltaa!

-Isabella

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen