Älä tee näitä virheitä rullatessa

Monesti putkirullaukseen ei tutustuta kunnolla ja tehdään useampaakin virhettä sen yhteydessä. Putkirullauksen eri käyttö-tekniikkoihin on tärkeää tutustua, koska rulla on hyvin tehokas väline oikein käytettynä (parantaa mm. liikkuvuutta ja palautumista).  Tässä postauksessa keskitytäänkin yleisiin virheisiin.

 

1.Rullaaminen kivun kanssa

Monella on oletus, että rullaamisen kuuluu sattua. Kipu ei siis ole rullauksen tavoite. Rullauksen kuuluu tuntua mukavalta ja rentouttavalta. Tavoitteena on liikkuvuuden parantaminen ja kivun väheneminen eikä päinvastoin. Kipeytyneiden lihasten hoitaminen kovakouraisella rullauksella voi johtaa hyvin haitallisiin seurauksiin. Itsekin olen välillä innostunut painamaan kunnolla, mutta on tärkeää olla kärsivällinen ja keskittyä rentouttamiseen.

 

2.Vauhdikas edestakaisin rullaus ilman tarkoitusta

Kun rullaillaan vaan edestakaisin kovalla paineella lihas reagoi supistumalla rentoutumisen sijaan. Nopeassa rullauksessa lihaksen pitäminen rentona vaikeutuu. Näin liikkuvuus vain huononee parantumisen sijaan.

 

3.Palautumisen laiminlyöminen

Aivan kuten kovatehoiset treenit myös kovatehoinen kehonhuoltorullaus rasittaa kroppaa. Sen vuoksi sitä on harjoitettava vain 1-2 kertaa viikossa per paikka eikä joka päivä. Jos suunnitteilla on kehonhuoltorullaus treenipäivänä, odota ainakin 3 tuntia treenin jälkeen rullaustreenin suorittamiseksi.

 

4.Huonossa asennossa rullaaminen

Kun asento on huono rullaaminen vaikeutuu, koska lihakset ovat jännittyneinä. Tarkista siis, että asentosi mahdollistaa kohdelihaksen rentoutumisen.

 

5.Ei pyritä kehitykseen

Kun rullauksessa kehittyy, keho avautuu enemmän ja näin paine ei tuota enää yhtä paljon kipua kuin ennen. Seurauksena myös krooniset kivut ja revähdykset vähenevät. Kehityksen saattaa myös huomata siinä kohtaa, että kun tulee kipeitä pisteitä (”triggereitä”), saa ne helpommin auki kuin ennen.

 

Itselläni putkirullaaminen oli ennen vain sillasta, mitä tein jos oli vähän lisä-aikaa ja rullailin miten sattuu tekniikkoihin tutustumatta. En kehittynyt enkä huomannut paljon eroa liikkuvuudessani. Suosittelen siis tutustumaan putkirullaukseen ja sen tekniikkoihin oman liikkuvuuden, palautumisen ja lihaskasvun parantamiseksi. Kehonhuolto kuuluu myös osaksi terveellisiä elämäntapoja ja sitä ei kannata laiminlyödä. Tutustu muihin putkirullaukseen liittyviin postauksiini täältä.

Snapchat-1747333672495183164

snapchat: marjaisabella

 

P.S jos kiinnostunut hankkimaan oman rullan, suosittelen lämpimästi ProRolleria foamroller.fi-verkkokaupasta. ProRoller on nahkainen kova muoviputki, joka soveltuu erityisen hyvin kehonhuolto -treenin kaveriksi. Marjaisabella -koodilla saat 10%:n alennuksen 🙂

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen