Miksi kävin kehonkoostumusmittauksessa?

Ihanaa tiistaita!

Kävin siis InBody720- mittauksessa perjantai-aamulla. Suurin syy oli ehkä mielenkiinto. Ajatus siitä, että näkee paperilla melko tarkkoja arvoja vartalostaan oli kiinnostavaa. Saattoi huomata asioita, joita ei peilin kautta osannut arvioida. Toisena syynä oli kehityksen seuraaminen. Mielestäni tällaiselle peruskuntoilijallekin on kehityksen seuraaminen mittausten avulla hyödyllistä. Itse ainakin välillä olen sokea kehitykselleni tai liian vaatimaton uskomaan mitään tapahtuneen 😀 En myöskään ole moneen vuoteen käynyt minkäänlaisessa mittauksessa, joten oli jo tunne että sen voisi tehdäkin. Pyrin käymään uudestaan ehkä ensi vuoden puolella, kun olen jo päässyt kasvattelemaan lihaksia enemmän nähdäkseni kehityksen. Tällainen on hyvä apuväline oman kehityksen seuraamiseen ja auttaa huomaamaan mikä itselle toimii parhaiten niin treenaamisessa kuin ruokavaliossakin.

Miten mittaukseen kannattaa siis valmistautua? Kävin aamulla mittauksessa ennen aamupalaa. Ei kannata treenata ennen. Olisi hyvä tehdä mittaus aina samanlaisessa tilassa samaan ajankohtaan, jotta tuloksia olisi helppo verrata. Kannattaa myös katsoa ettei tee mittausta kuukautisten aikana mahdollisen turvotuksen välttämiseksi.

DSC_0823

DSC_0824

Mitä tunteita tulokset sitten herättivät minussa? Kuten paperista näkeekin, rasvat ovat minulla liian alhaisia. Itselleni 11.8% rasvaprosentiksi kuulostaa hyvin radikaalilta, koska kuvittelin enemmän 16-18%:n luokkaa. Olen kuullut juttuja, että alle 12% rasvoilla naisilla jää kuukautiset pois ja hormonitoiminta voi häiriintyä. Koen itseni kuitenkin terveelliseksi ja kuukautiset kyllä löytyy! Olen omistanut ennen enemmän rasvaa, mutta en koe olevani mitenkään huonovointisempi nyt. Muuten olen ihan tyytyväinen, tietenkin lihasmassaa haluaa aina enemmän 😀

Kehonkoostumusmittaus on siis hyvä apuväline ihan kenelle vaan oli sitten tavoitteena laihduttaa tai saada lisää lihasta. Lisääntyneen lihas- ja rasvamäärän näkee kätevästi ja omaa kehitystä voi näin seurata. Omien tulosten vieressä näkee viite-arvot, joihin on koottu keskimääräinen tulos ihmisillä, jotka ovat samaa sukupuolta, ikää ja painoluokkaa kuin on itse. Niiden avulla voi verrata itseään keskimääräisiin tuloksiin muilla ihmisillä, mutta tärkein vertauskohde on omat aikaisemmat tulokset.

Kun menet kehonkoostumusmittaukseen, kannattaa kiinnittää huomiota ovatko paino, lihas ja rasva normaalit, hyvä, alle tai yli. Myös lihastasapainoa voi tarkkailla, jos on paljon eroavaisuuksia ja pyrkiä korjaamaan niitä. Kehonkoostumusmittauksen voi tehdä omien tavoitteidensa mukaan niin usein kuin haluaa. Itse kuitenkin suunnittelen vasta ensi vuotta, koska lihaskasvu on niin hidasta ja senkin projektin aloitan vasta finaalin jälkeen lokakuussa 🙂

DSC_2339 (2)DSC_2346 (2)

-Isabella

ps.pahoittelen sumeita kuvia 🙁 (kuvaaja eli —->minä<—- on hyvin epävakaa yksilö)

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen