Miten minä oikein syön? Mikä on IIFYM?

Moikka taas! Itse tykkään paljon lueskella muiden ruokapäiväkirjoja tai ruokavalioista, joten päätin itsekin aiheesta kirjoittaa. Painotan heti alussa, että jokaisella on oma tyylinsä ja mikä heillä toimii.

Tarkkailen syömisiäni, MUTTA en rajoita itseäni mistään. Pyrin olemaan jaottelematta ruokia hyviin ja pahoihin vaan sen sijaan mietin ravintoaineita tarpeeni mukaan. Suurin osa syömisistäni on terveellistä. Syy tähän on, että satun pitämään paljon terveellisestä ruuasta ja saan siitä hyvän olon. Hitaasti imeytyvistä hiilareista riittää energiaa kauemmaksi aikaa. En kuitenkaan syö pelkästään hitaasti imeytyviä, koska muuten päivän kuidunsaantini olisi pilvissä 😀

Lasken siis makroja eli proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja päivittäin tarpeeni mukaan. Jos tekee mieli esimerkiksi suklaata tai ben&jerryä, voin mahduttaa sen päivän tarpeisiini pilaamatta tuloksiani. Tietenkin ensin varmistaisin, että olen syönyt muuten päivän aikana runsaasti kuituja. Tämä on auttanut minulla myös siihen huonoon omatuntoon, joka on välillä herkuttelun jälkeen iskenyt:D En kuitenkaan syö herkkuja kovinkaan usein, koska haluan enemmin ne kalorit laadukkaista ruuista. Tämän avulla en rajoita itseäni ja voin syödä ulkona tai herkutella rauhassa.

IIFYM on siis if it fits your macros (jos se  mahtuu makroihisi). Tällä viitataan siihen, että voi syödä mitä haluaa kunhan se mahtuu päivittäiseen ravinto-arvo tarpeeseen. Tämänhän voisi vetää niin, että hankkii ne tarvitsemansa makrot roskaruuista. Kuitenkin olo olisi surkea ja vireystila laskisi, joten se ei ole niin kannattavaa. Tiedän, että monelle saattaa vaikuttaa radikaalilta tällainen ruuan laskeminen ja punnitseminen.

lataus

Olen kokenut sen minulle erittäin hyödylliseksi ja havainnollistavaksi. Tulee hieman tiedemies olo, kun näkee miten kroppa reagoi erilaisiin ravintoihin ja mitä ravinto-aineita on päivän aikana saanut mistäkin. En tietenkään suosittelisi tällaista ihmiselle, joka pitää kaloreiden laskemista työläänä ja masentavana. Mulla kuitenkin on toiminut tosi hyvin ja olen lisännyt ruokamääriäni ja hyvinvointiani paljon. Ruoka ei hallitse elämääni vaan parantaa sen laatua.

20a54903e5de84d45921e77a7a2ff7cd88739e944335a29d7c396501b2a03b7f

Uskon, että liian moni nykyään rajoittaa itseään ruuan suhteen tai syö aivan liian vähän, jolloin aineenvaihduntakin hidastuu. Itse suosittelen syömään kaikkea kohtuudella eikä stressaamaan ruuan takia. Elämä on liian lyhyt siihen. Pari kertaa viikossa saatan pitää päivän jolloin en laske kaloreita ollenkaan. Ravintoaineiden arviointiin käytän sovellusta nimeltä myfitnesspal. Myfitnesspalista näkee kätevästi kaikki tarpeelliset ja sieltä löytyy jo tietokannasta useimmat ruuat.

Lopuksi vähän esimerkkikuvia mun hassuista ruuista 😀

1466412676222

Paahdetut maapähkinät ja kikherneet ovat nameja!

DSC_0504DSC_0188DSC_01811466276964620DSC_0290DSC_0279DSC_0272DSC_0443DSC_0165DSC_0614146236158360114670209708511462885775749DSC_0158DSC_015514627932763411464329071657DSC_0280

Välillä syntyy jänniä yhdistelmiä, mutta pääosin syön ihan perusruokaa. Olen aika laiska loihtimaan hienoja annoksia, joten useinmiten syntyy vaan hassuja kasoja. Mun syömisiä bongaakin paljon snapchatista (nimellä: marjaisabella). Puuroa tulee usein syötyä kaksi kertaa päivässä. Tykkään puurosta varsinkin sen vuoksi, että siihen voi laittaa eri ravinto-aineita vaihdellen ja muodostaen joka kerta erilaisen kokoelman. Tykkään saada proteiinit kalasta, jauhelihasta(alle10%), kanasta, kanamunista, rahkasta, katkaravuista tai raejuustosta. Lemppari hiilihydraatin lähteitä ovat: erilaiset vihannekset(erityisesti porkkana, punajuuri, parsakaali), couscous, puuro, ruisleipä, bataatti ja perunat. Tykkään myös paljon pavuista, linsseistä ja kikherneistä. Rasvaa tulee eniten maapähkinävoista :D, avokadosta, chia-siemenistä tai kookosöljystä. Pyrin monipuolisuuteen ja saamaan jokaista ravinto-ainesta tarpeeksi joka aterialla. Yleensä tulee syötyä n. 5 kertaa päivässä. Juon paljon vettä päivän aikana. Tykkään myös kahvista ja vihreästä teestä. Aamulla menee yleensä yksi kuppi kahvia ja, kun tekee mieli virkistystä tykkään juoda celsiusta.

1466243207716

-Isabella

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen